Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 30 listopada 2024 17:49
Ważne:
  • * Telewizja Olsztyn zatrudni dziennikarza na umowę o pracę. Oferty proszę kierować na adres: [email protected] *
Reklama

Boże Narodzenie 2023 będzie skromniejsze niż zwykle. Tak mówimy. A jak zrobimy?

Powoli zbliżają się święta. To czas, kiedy zastanawiamy się, ile nas będą kosztowały. Pewne jest jedno: w grudniu będziemy musieli nieco zacisnąć pasa. Jak bardzo?
Podziel się
Oceń

Jak pokazują badania opinii, więcej wydamy na prezenty, za to zamierzamy oszczędzać na żywności. Wielu Polaków będzie szukało okazji zakupowej podczas Black Friday. A zakupy najchętniej robimy w sklepach stacjonarnych, bo łatwiej nam wtedy kontrolować wydatki.

Mniej wydamy na żywność

Według badanie GfK – an NIQ Company 33 proc. ankietowanych – jak podał portal dlahandlu.pl – zamierza oszczędzać na wydatkach na produkty spożywcze. Czy to oznacza, że Boże Narodzenie 2023 będzie skromniejsze? 

– Polacy to silni tradycjonaliści, którzy nie wyobrażają sobie świąt bez obficie zastawionego stołu – odpowiada Dominika Grusznic-Drobińska z GfK – an NIQ Company. 

I dodaje: – Teraz badani deklarują dużą ostrożność i zapowiadają rozsądne zakupy, jednak nie jest do końca oczywiste. Jako główny powód mniejszych zakupów wskazujemy chęć ograniczenia marnowanego jedzenia. Decyduje zatem poczucie odpowiedzialności, a nie wyłącznie stan portfeli.

Na czym jeszcze będziemy oszczędzali?

Jednak – jak pokazuje badanie – najczęstszymi kategoriami, na których Polacy będą oszczędzali są:

• odzież, obuwie, dodatki (42 proc.), 

• rozrywka poza domem (38 proc.),

• energia elektryczna (36 proc.). 

Tyle że… – Okres świąteczno-noworoczny to czas zazwyczaj bardzo dużych zakupów i trudno kierować się wówczas wyłącznie zdrowym rozsądkiem. Nasza potrzeba oszczędzania w wielu przypadkach może przegrywać z silnymi pokusami, a na to właśnie liczą detaliści i producenci – podkreśla cytowana przez portal Dominika Grusznic-Drobińska. 

Planujemy uważać na promocje

60 proc. Polaków – według badania – planuje powstrzymać się od kupowania zbędnych produktów i bardziej uważać na kuszący urok promocji. To – jak zauważają autorzy opracowania – ważna informacja dla firm planujących kampanie sprzedażowe na święta.

– Aż 43 proc. Polaków deklaruje, że będzie wybierało najtańsze produkty spożywcze, a najniższa cena wciąż pozostaje najważniejszym kryterium zakupów – podkreśla Grusznic-Drobińska.

Poza tym… – Już blisko co trzeci Polak zamierza kupować polskie produkty. Ponad 25 proc. deklaruje także, że będzie sięgać po żywność, którą określa jako „bezpieczną dla zdrowia”.

Ile planujemy wydać na prezenty?

W tym roku na bożonarodzeniowe prezenty wydamy więcej niż w 2022. Najczęstszym wyborem – jak pokazuje raport firmy Strategy&Polska – są odzież i biżuteria. Na tę pierwszą wydamy o ponad 5 proc. więcej, a u jubilerów zostawimy 4 proc. więcej niż przed rokiem.

Jak podał Dziennik.pl, świąteczne prezenty chce kupić ponad 70 proc. Polaków. I planują wydać o 5 proc. więcej niż w 2022 r. Średnio około 1000 zł.

 

 


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama