Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 24 listopada 2024 21:53
Ważne:
  • * Telewizja Olsztyn zatrudni dziennikarza na umowę o pracę. Oferty proszę kierować na adres: [email protected] *
Reklama

Już wiemy czy samoloty polecą 1 maja! [ARTYKUŁ]

Spór pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.
Już wiemy czy samoloty polecą 1 maja! [ARTYKUŁ]

Autor: iStock

Podziel się
Oceń

Jest tymczasowe porozumienie pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Przynajmniej na razie udało się zażegnać kryzys.

Bez tego porozumienia już 1 maja ruch lotniczy w Polsce zostałby poważnie ograniczony. Dwa warszawskie lotniska – Okęcie i Modlin – pracowałyby tylko przez 7,5 godziny dziennie. To oznacza, że porty obsłużyłyby tylko ok. 170 operacji lotniczych, podczas gdy normalnie powinno być ich około 300. Unijna agencja Eurocontrol ostrzegała, że w całym kraju może zostać przekierowanych nawet tysiąc lotów. Samoloty odesłane z Okęcia i Modlina gotowe były przyjąć lotniska w Katowicach czy Lublinie. Ale to wszystko oznaczałoby ogromne kłopoty dla pasażerów.

Powodem tego zamieszania jest brak kontrolerów. Zabrakłoby ich 180 z ponad 200 obecnie strzegących nieba. Pracownicy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej od dłuższego czasu nie mogli się porozumieć z szefostwem państwowej instytucji.

Kontrolerzy wystosowali postulaty, wśród których są m.in. następujące żądania:

  • przestrzeganie zasad warunków pracy określonych m.in. w ustawie o PAŻP, jak również w rozporządzeniach unijnych,
  • wprowadzanie przejrzystej siatki płac i zasad wynagradzania,
  • wycofanie się z niezgodnych z polskim prawem zarządzeń byłego p.o. prezesa,
  • przywrócenie do pracy niesłusznie zwolnionych kontrolerów,
  • pociągnięcie do odpowiedzialności wszystkich, których działania lub zaniechania doprowadziły do obecnego kryzysu bezpieczeństwa,
  • przywrócenie etosu pracy – przyjęcie kodeksu etyki, który będzie chronił sygnalistów i skutecznie zapobiegał mobbingowi.

Jest zgoda

W czwartek 28 kwietnia strony sporu doszły do porozumienia. Wstępnego, bo dają sobie czas do 10 lipca na wypracowanie m.in. regulaminu wynagradzania i kodeksu etyki.

– Udało nam się dojść do porozumienia. Musimy sobie zdawać sprawę, że to nie jest koniec wojny, to jest rozejm – powiedział Andrzej Fenrych, wiceprzewodniczący Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego.

Dodał, że PAŻP zobowiązała się do przeprowadzenia audytu i rozpoczęcia restrukturyzacji. – Nam zależy, by finalny dokument spiął wszystkie grupy w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i, biorąc pod uwagę planowany audyt i restrukturyzację, pozwolił PAŻP rozwinąć się wraz z rozwojem ruchu lotniczego w Polsce – dodał przewodniczący.

Wiadomo, że wynagrodzenia kontrolerów mają wrócić do poziomu sprzed pandemii, kiedy zostały mocno okrojone.  


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama