Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 05:54
Ważne:
  • * Telewizja Olsztyn zatrudni dziennikarza na umowę o pracę. Oferty proszę kierować na adres: [email protected] *
Reklama

Jeśli kupiłeś mieszkanie, to masz się czego bać. Bo prześwietli cię skarbówka

Fiskus nie odpuszcza i ciągle kontroluje w nadziei na przyłapanie kogoś na unikaniu płacenia podatków. Teraz pod lupę wziął właścicieli mieszkań.
Podziel się
Oceń

Urzędy skarbowe nasiliły kontrole dotyczące osób fizycznych, które kupiły nieruchomość. 

Niższa cena to mniejsze wpływy z podatku 

Celem tych działań jest weryfikacja, czy ceny transakcyjne kupionych mieszkań nie były zaniżone w porównaniu do ich wartości rynkowej.

Główną przyczyną zwiększonej aktywności kontrolnej jest chęć wyeliminowania zaniżania podstawy opodatkowania. Konkretnie chodzi o podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC). 

Mechanizm opiera się na prostej zasadzie: im niższa cena transakcji, tym mniejsza kwota podatku (PCC) przy zakupie. To z kolei uszczupla wpływy do budżetu państwa.

Urzędnicy mają cię na oku

W praktyce naliczenie podatku PCC, który wynosi 2 proc. wartości nieruchomości kupowanej na rynku wtórnym, nie zawsze jest proste i może nie odzwierciedlać realnej ceny transakcyjnej. Jeśli jednak zadeklarowana wartość znacznie odbiega od rynkowej, to urzędnicy mogą podjąć działania weryfikacyjne. 

Przypomnijmy, że z końcem sierpnia ubiegłego roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące zwolnienia z PCC, w wyniku których osoby kupujące pierwsze mieszkanie na rynku wtórnym tego podatku nie zapłacą. 

„Czynności sprawdzające” mogą doprowadzić do dodatkowych obciążeń podatkowych dla nabywców, którzy nie są w stanie udowodnić adekwatności ceny zakupu do wartości rynkowej mieszkania.

Przechytrz skarbówkę 

Eksperci radzą nabywcom zabezpieczenie się przed roszczeniami fiskusa poprzez zgromadzenie dowodów potwierdzających rzeczywistą wartość rynkową nieruchomości, w tym operat szacunkowy przygotowany przez rzeczoznawcę. Ten dokument, często tworzony w trakcie procesu kredytowania hipotecznego, może okazać się kluczowy w obronie przed możliwymi roszczeniami podatkowymi.

Taki dokument należy przechowywać przez nie mniej niż 5 lat, ponieważ ten okres odpowiada terminowi przedawnienia zobowiązań podatkowych. 


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklamadotacje rpo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama