Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 4 grudnia 2024 08:55
Ważne:
  • * Telewizja Olsztyn zatrudni dziennikarza na umowę o pracę. Oferty proszę kierować na adres: [email protected] *
Reklama

Mechanika przyjmę od zaraz. Warsztatom samochodowym brakuje rąk do pracy

Większość warsztatów samochodowych ma problem z kadrą. Brakuje im mechaników. Tymczasem szkoły branżowe nie są oblegane.
Podziel się
Oceń

Aż 75 procent spośród śród 24 tys. działających w Polsce warsztatów samochodowych poszukuje pracowników. Na rynku brakuje mechaników i – jak mówi prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych SDCM Tomasz Bęben – problem jest poważny.

– Mimo rosnącego zapotrzebowania na usługi warsztaty samochodowe borykają się z dramatycznym niedoborem wykwalifikowanych pracowników. Ta sytuacja ma daleko idące konsekwencje, odczuwalne zarówno przez właścicieli warsztatów, jak i przez kierowców, którzy często muszą się ustawiać w kolejkach w oczekiwaniu na naprawę samochodu – ocenia w Polskim Radiu 24.

Dzisiejsi mechanicy to często wysoko wykwalifikowani specjaliści

Samochodów w Polsce przybywa i każdy z nich – wcześniej czy później – musi zajechać do warsztatu. To nie są też czasy „maluchów” czy polonezów, kiedy wiele rzeczy umieli naprawić sami właściciele. Dzisiaj samochody są naszpikowane elektroniką, a to to wymaga odpowiedniego wyszkolenia mechanika. 

Tymczasem ten zawód cały czas kojarzy się z „brudną i ciężką robotą”. 

– Wielu potencjalnych adeptów odstrasza nie najlepszy wizerunek tej profesji. Stereotypowe skojarzenia to brudne ręce i ciężka praca fizyczna w kanale czy pod podnośnikiem. Tyle że obecnie praca w warsztacie wygląda inaczej – podkreśla Tomasz Bęben. 

I wyjaśnia: – Dzisiejsi mechanicy to często wysoko wykwalifikowani specjaliści z dyplomem inżyniera, którzy w coraz większym stopniu wykorzystują zaawansowane systemy komputerowe i elektroniczne. Współczesne samochody to skomplikowane maszyny, których obsługa wymaga nie tylko wiedzy mechanicznej, ale również umiejętności z zakresu mechatroniki, elektroniki, a nawet informatyki.

Mało chętnych do szkół. Ale zarobki też nie imponują

Tymczasem szkoły branżowe nie przeżywają oblężenia. Ryszard Morawski, dyrektor Zespołu Szkół Samochodowych w Lublinie, powiedział w RMF FM, że chętni do nauki się zgłaszają, ale nie zawsze przychodzą z myślą, żeby pracować potem w warsztacie.

– Wszyscy ci, którzy chcą pracować w tym zawodzie, jak najbardziej mogą, tylko chyba trudno motywować uczniów do pozyskiwania jak największych umiejętności i wiedzy – podkreśla.

Zgodnie z badaniami serwisu wynagrodzenia.pl mediana zarobków mechaników samochodowych wynosi 5940 zł brutto.


Napisz komentarz

Komentarze

matka 02.12.2024 10:52
Mam 2 synów mechaników, jest to nadal ciężka praca - i muszą mieć bardzo duża wiedzę. Rzeczywiście obaj są specjalistami w swojej dziedzinie - ale z żalem stwierdzam, że ich pobory są o wiele mniejsze niż w artykule się przedstawia (medianę) - ok 6000 zł brutto czyli na rękę ok 4400 zł czy to dużo? Nie sądzę. dlatego młodzi nie chcą się uczyć tego zawodu. Poza tym w serwisach trzeba utrzymać sztab ludzi - a kto na to zarabia - zwykli pracownicy. Otworzenie własnego zakładu - bardzo duże wymagania - i tacy młodzi nie mają za co warsztatu otworzyć. Brak pomocy i np. kredytów preferencyjnych na otwarcie takiej działalności.

Reklama
Reklama