Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 26 kwietnia 2025 04:21
Reklama dotacje unijne dla firm

Listonosz nie przyszedł z listem, bo mu się nie chciało. A my mamy problem

Rośnie liczba skarg na niedostarczanie listów do adresatów. Zamiast tego w skrzynkach znajdują awizo.
Podziel się
Oceń

Problem szczególnie dotyka mieszkańców bloków bez wind. Listonosze niekiedy nawet nie próbują wejść na wyższe piętra. Zamiast tego w skrzynce ląduje awizo – bez podjęcia choćby próby doręczenia. A czasami wcale go nie ma.

Listonosz musi dostarczyć list polecony

Przypomnijmy więc, że w przypadku przesyłek rejestrowanych listonosz ma obowiązek podjąć próbę ich doręczenia. To nie jest jego dobra wola, ale część świadczonej usługi. Jeśli listonosz nie zastanie nikogo w domu, powinien pozostawić awizo, czyli zawiadomienie o próbie doręczenia. Z informacją gdzie i kiedy można odebrać przesyłkę.

Problem pojawia się, gdy listonosz pomija próbę doręczenia listu i od razu wystawia awizo – lub, co gorsza, nie pozostawia go. To niezgodne z procedurą. Takie postępowanie może doprowadzić do poważnych konsekwencji prawnych dla odbiorcy, ale także dla samej Poczty Polskiej, która w tej sytuacji nie realizuje usługi w prawidłowy sposób.

Jak zgłosić brak dostarczenia przesyłki?

Jeśli listonosz nie dostarcza przesyłek lub nie zostawia awiza, to mamy prawo do złożenia oficjalnej skargi. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • oline – przez e-formularz dostępny tutaj,  

  • pisemnie – wysyłając skargę na adres: Poczta Polska SA, ul. Rodziny Hiszpańskich 8, 00-940 Warszawa,

  • ustnie – w najbliższej placówce pocztowej, do protokołu.

Interwencja rzecznika praw obywatelskich 

Skargi pojawiają się regularnie, nie tylko w internecie, ale także w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich. Ludzie skarżą się na poważne konsekwencje: nieodebranie pisma z sądu, brak informacji o terminie rekrutacji do służby publicznej czy ryzyko wszczęcia postępowania egzekucyjnego przez komornika.

W odpowiedzi RPO wystąpił do Urzędu Komunikacji Elektronicznej z pytaniem, czy monitoruje on działania Poczty Polskiej. 

Jak twierdzi rzecznik, potrzeba zajęcia się opisanymi nieprawidłowościami nie może być umniejszona wprowadzeniem e-doręczeń. Całkowite zastąpienie tradycyjnych doręczeń formą elektroniczną wobec wszystkich grup obywateli i we wszelkich postępowaniach to kwestia dość odległej przyszłości. W ocenie Rzecznika aktualnie stwierdzane problemy już teraz wymagają reakcji organu kontroli.

Niewykluczone, że przy rosnącym nacisku opinii publicznej oraz interwencji instytucji nadzorujących, dojdzie wkrótce do konkretnych zmian.


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamadotacje unijne dla firm MŚP
Reklama